donderdag 30 september 2010

Analyse ‘De enscenering van de Venetovilla’

16.
Eigenschappen Venetotuinen
De tuinen van de venetovillas hebben een geheel eigen indeling. Deze Venetotuinen vallen op door afwezigheid van verrassende grappen en van een complex programma van verbeeldingen.
17.
De door muren omsloten tuin onderscheidt zich van de moestuin door de nadruk op schoonheid en een vervolmaakte voorstelling. De betekenis van dergelijke tuinen is moeilijk te doorgronden. ‘’De tuin is een generator van genot’’; Welke betekenissen men ook verkiest, in dit alles is de tuin een theater van de imitatie.


Lokatie van de Villa
Met een panorama van 360° adviseert Palladio de villa middenin de bezittingen te plaatsen. De eigenaar kan zo zonder moeite in alle richtingen overzien en verbeteren. De oogst kan makkelijker door de arbeiders naar zijn huis worden gebracht.

De kwaliteit van het water is essentieel. Slecht (stromend) water zorgt voor ziektes en het stinkt. Een situering in de nabijheid van een rivier is erg aan te bevelen.
Het rivierwater kan dienen:
-          om goederen naar de stad te kunnen vervoeren
-          voor het huishouden en het bedrijf
-          als een kostelijk uitzicht

In valleien mag beslist niet worden gebouwd omdat:
-          de landheer zijn bezittingen niet goed kan overzien
-          het zelde voldoende zonnig is
-          deze vaak te vochtig zijn
-          het er niet waait (als het wel waait, stormt het)
Kortom een slechte situatie.

18.
In een heuvelachtig landschap is het beter op de heuvel te bouwen, die niet wordt overschaduwd of verhit door reflecterende warmte van omliggende heuvels.


Twee soorten gebouwen in een villa
Palladio onderscheidt twee soorten gebouwen in een villa. Één voor de landeigenaar en zijn familie en één voor de productie en het beheer van de villa. Palladio isoleert elementen uit de antieke architectuur als eindige elementen, zoals: de hal, de liggia, de koepel, het tempelfront en het hof. Door een stelsel van formele regels krijgen de elementen een plaats in een groter geheel.

Lustoord
Parallel met de traditie van de boerderij in Veneto loopt die van het lustoord.
De lustoorden zien eruit als Venetiaanse paleizen die zo op het platteland zijn gezet. Bij Palladio vervalt het onderscheid tussen lustoord en boerderij. Deze worden samengevat in één gebouwencomplex.
Palladio’s idee over de juiste architectuur reconstrueert hij uit de ruines van het antieke Rome.

De strategische ligging in het landschap
Nuts-, woon-, en representatieve functies zijn scherp gescheiden ondergebracht in een totale compositie. Het gebied rondom de gebouwen wordt ook onderscheiden in nuts-, woon- en representatieve functies waarbij er gebruikt wordt gemaakt van de volgende categorieën:
-          landerijen
-          moestuin
-          boomgaard
-          siertuinen


19. De villa’s zijn om minstens één as symmetrisch en op deze as liggen de loggia en de hal. Het huis van de landeigenaar ligt in het midden. Het bedrijf kan aan weerzijden hiervan worden uitgebreid. De as van symmetrie wordt voortgezet in de tuin en als de situatie dat toelaat, doorgetrokken in het landschap.

20.
De villa’s bezetten strategische posities in het landschap. Gesitueerd op een kruispunt van wegen en waterwegen of op een heuvel aan de rand van een vlakte. Grote wegen en kanalen ontsluiten het labyrint  van beekjes. Zo heeft de villa een goede verbinding met de omliggende steden en marktplaatsen in de buurt.
De weg is een ingrediënt van de enscenering, een loep op het landschap. Palladio ontwerpt als het ware een blokkendoos en enkele regels voor de rangschikking van die blokken. Hiermee kan hij reageren op programma’s van sterk uiteenlopende omvang en is hij in staat zijn situatieloze gebouwen weg te zetten.

21.
De loggia en de hal
De loggia is de hoofdingang van de woning, omdat zulke tempelfronten duidelijk tonen waar de ingang van het huis is en en esthetische weerwaarde hebben.

22.
Vanuit de loggia overziet de landheer het voorplein waar de oogst wordt binnengebracht en waar spelen worden gehouden.

De fresco’s in het interieur
De hal is als belangrijkste en representatieve ruimte in het huis bij voorkeur de plaats waar de fresco’s worden aangebracht.

23.
De buitenkanten van de villa’s van Palladio zien er sober uit, in scherp contrast met de binnenmuren. Die zijn, afhankelijk van de rijkdom van de opdrachtgever, met fresco’s beschilderd. Dit zijn bij Palladio geen illusieschilderingen.

De muurschilderingen hebben een zelfstandige specifieke opzet. Niet als een autonoom kunstwerk, maar als een stripverhaal over de villa-idee en de eigenaar, zijn bezittingen en geleerdheid.

24.
Ook brengen de muurschilderingen de domeinen van de landheer in kaart, die aldus kan pochen op zijn bezittingen in vogelvlucht.

De verblijven van de eigenaar onderscheiden zich alleen door de fresco’s van de overige ruimten in de villa. Fresco’s hebben één ding met de omgeving gemeen; in de enscenering van de omgeving is de wilde natuur net als in de schildering, niet meer dan een detail aan de horizon.
Begrippen


16.Begrippen van Andrea Palladio     : Schoonheid, voornaamheid, waardigheid, hygiene,   gemak, nut en deugd.

16.Het stelsel van formele regels         : Regels waarmee Palladio gebouwen van villa’s ontwerpt. (niet de tuinen)

16.I Quattro Libri dell’ Architecttura  : De vier boeken van de architectuur.

16.Renaissancetuin                             : Privetuin door muren omringt.

16.Pergola                                         : Doorgang in een tuin

16.Villa                                              : Dit woord omvat het huis en de tuin.

17.Colonnade                                     : Zuilengalerij

17.Loggia                                           : Overdekte galerij


22.Fresco                                            : muurschildering


















De plattegrond
Je kan drie type villa’s onderscheiden op basis van de zone-indeling.
·         Type 1: De plattegrond bestaat uit 4 gelijke zones.
·         Type 2: De plattegrond bestaat uit 3 zones in een verhouding van 2:3:2.
·         Type 3: De plattegrond bestaat uit 3 gelijke zones.

In deze zones zijn de kamers verdeeld op basis van de regels in de Quattro libri. Er zijn zeven mogelijke verhoudingen tussen de lengte en de breedte. Deze delen zijn bepaald door getallen wat kan variëren van villa tot villa.

Omdat de hoogte van de ruimtes afhankelijk is van de lengte en breedte is er een verhouding tussen de ruimtes in de villa. De centrale hal is de grootste en hoogste ruimte. De ruimtes hebben verschillende hoogtes, toch vormen ze nog 1 geheel.

De ligging van de trap was erg belangrijk in de bouwkunst van Palladio’s villa’s. De woningen met 1 belangrijke verdieping hebben alleen maar kleine trappen, omdat deze geen belangrijke functie hadden. Ze dienden alleen voor de mensen van de bediening.  

Het landschap
De villa lag in het centrum van het uitgebreide stuk grond. In de Palladio’s villa is er geen tuin zoals in de 14e en 15e eeuw Italiaanse villa tradities. De bomen aan de voorkant hebben een representatieve functie. De weinige elementen die in dit deel van de tuin zijn gebruikt- lage wanden, uitgangen en bomen- leiden het zicht naar de horizon. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten